عوامل متعددی می تواند موجب ایجاد خارش پوست سر شود به گونه ای که حتی این خارش در بعضی افراد با التهاب پوست و ریزش موها همراه است. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک پوست و مو نیک آفرید به بررسی دلایل خارش پوست سر و درمان آن خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

دلایل خارش پوست سر

علت خارش پوست سر

رایج ترین دلیل خارش پوست سر مشکلات کبد و صفرا است که منجر به ایجاد خارش پوست و جوش در سر می گردد. هم چنین گاهی اوقات قارچ ها و بیماری های پوستی همچون شوره سر، پسوریازیس، شپش، تعریق زیاد و آلرژی می توانند سبب بروز چنین مشکلی شوند.

استرس، آلودگی های محیطی، استعمال دخانیات و مصرف الکل، کمبود ویتامین ها و برخی مواد معدنی می تواند سبب بروز مشکلات کبدی و در نتیجه خارش پوست شوند.

اگر همراه با خارش پوست سر، پوسته های ریز سفید رنگ بر روی موهای سر ظاهر شود ممکن است فرد دچار شوره سر شده باشد. شوره سر دو نوع خشک و چرب دارد. شوره سر نیز مشکلی رایج و یکی از دلایل خارش پوست سر می باشد. شوره سر ممکن است به دلایل مختلفی همچون استرس، آب و هوای نامناسب، عدم مراقبت صحیح از پوست و مو، شستشوی بیش از حد پوست سر و یا استفاده از آب خیلی داغ، عدم تطابق شامپو با پوست سر، برخی بیماری ها و داروها و … رخ دهد.

حتما بخوانید
تقویت رویش مو

عفونت قارچی نیز یکی دیگر از دلایل خارش سر است که عوارضی مشابه شوره سر دارد. عفونت باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ و خارش شدید پوست سر می شود و از آنجایی که مسری است از فرد مبتلا به سایر افراد منتقل می شود. این عفونت علاوه بر آسیب به پوست سر، وارد ریشه و  فولیکول مو شده و سبب ریزش موها می گردد.

تعریق زیاد پوست دیگر یکی دیگر از دلایل بروز خارش پوست سر می باشد. تعریق بیش از حد پوست سر سبب افزایش چربی در پوست سر و سبب ایجاد خارش، شوره و یا رشد قارچ ها خواهد شد.

درمان خارش سر

جهت درمان خارش سر حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کرده تا علت بروز این مشکل بررسی و درمان متناسب با آن تجویز گردد.