نگاهی جامع به تکنیک ها و دستگاه های کاهش سایز و لاغری موضعی

همه افراد علاقه مندند که بعضی نواحی خاص از بدنشان تغییر کند، بدون اینکه نیاز به انجام تمرین های حرکتی شدید وجود داشته باشد. حتی در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید ممکن است از بین رفتن بعضی از چربی های جمع شده در نواحی مختلف بدن دشوار باشد.

کاهش سایز با دستگاه

با صنعتی شدن جوامع بشری و افزایش مشغله های روزافزون افراد و در نتیجه رغبت کمتر و فرصت اندک تر برای تمرینات ورزشی از یکسو و نیز ترویج غذاهای لذیذ اما پرکالری وعمدتا با قند و چربی بالا از سویی دیگر شاهد افزایش روزافزون آمار افراد چاق هستیم که این چاقی با گذشت زمان تبدیل به معضلی بغرنج برای بیمار می گردد و با افزوده شدن پدیده ی بدی به نام سلولیت به این انباشته های چربی زیرپوستی و گیرافتادن این چربی ها در تار و پودی محکم ، آنها را تبدیل به توده های مقاوم به رژیم غذایی و ورزش می کنند که در این مرحله است که نقش متخصصین امر لاغری و اهمیت دستگاه های کاهش سایز موضعی پررنگ می گردد. با این مقدمه کوتاه می پردازیم به روش های متداول کاهش سایز موضعی و دستگاه های مربوطه :

دستگاه LPG (ال پی جی)

یکی از تکنیک های متداول در امر کاهش سایز و لاغری موضعی است که با کمک اعمال مکش بافتی و فشار مکانیکی مشخص و نوسانی به بافت چربی موجب خردشدن سلول های چربی به قطرات کوچکتر می گردد هم چنین تا حدودی این روش می تواند بافت سلولیت را که موجب گیرافتادن قطرات چربی می گردد را کاهش دهد. روش موثری است ولی به تنهایی دارای قدرت لازم برای رسیدن بیمار به نتیجه ی دلخواه نمی باشد و عموما در کنار سایر روش ها به صورت مجموعه به کار می رود .

دستگاه RF Contouring (آر اف)

این دستگاه با ارسال امواج رادیویی با فرکانس و انرژی مشخص به سمت بافت چربی موجب ایجاد اتفاقاتی مثبت در بافت می گردد که برخی از آنها شامل افزایش جریان خون بافتی و افزایش فعالیت سلولی منطقه ای و به دنبال آن افزایش متابولیسم موضعی علی الخصوص افزایش چربی سوزی بافتی می گردد. عموما دستکاه های RF دارای دو شکل خروجی امواج هستند که یکی برای کاهش سایز موضعی و دیگری برای سفت تر نمودن پوست همان موضع کاربرد دارد که ازفرایند دوم بنام لیفت پوست یاد می شود. پدیده ی لیفت پوست حتی می تواند خطوط ترک پوستی ناشی از چاق شدن ناگهانی را نیز بهبود چشمگیری ببخشد.

حتما بخوانید
کاشت مو

لیزر دیود (Diode) کم توام

این تکنولوژی نیزهمانند تکنولوژی RF عمل می کند و موجب افزایش فعالیت سلولی و متابولیسم بافتی موضعی در محل ذخیره شدن چربی و افزایش جریان خون وافزایش فعالیت سیستم لنفاوی گردد که به کمک این سیستم ها چربی ها به طور موضعی بیشترمتابولیزه شده و نیز مقداری به سایر نقاط دوردست حمل شده و توسط دیکرسلول های بدن می سوزد. این روش نیز عموما به تنهایی استفاده نمیگردد.

مزوتراپی (Mesotherapy) 

یک روش قدیمی با کاربرد و روش استفاده تغییر یافته و جدید است که در این روش داروهای خاصی که تقریبا تمامی آنها در علم طب شناخته شده و تایید شده هستند با دوز کمتر و به مقادیر جزیی در طی تزریقات مکرر مستقیما وارد بافت چربی می گردند و بطور کلی می توان با این داروها متابولیسم بافتی و سلولی را افزایش داد و نیز کمک به خرد کردن چربی ها و افزایش انتقال آنها به بافت های دوردست برای سوخته شدن (متابولیسم) داخل سلولها وهمچنین تا حدودی موجب تخریب بافت سلولیت که چربی ها را گیر انداخته است میگردد. در این روش میتوان تا حدودی پوست را سفت تر کرده و ترک های آن را کاهش داد.

امواج صوت (Ultrasound) 

این روش دارای سابقه ی قدیمی بوده و در طی چند سال اخیر تغییراتی بنیادی کرده و توانسته است با تکنولوژی کاربردی نوین با نام جدید Cavitation پا به عرصه تکنولوژی های لاغری موضعی بگذارد . اشکال قدیمی ترامواج صوتی دارای مکانیسم ایجاد لاغری موضعی مشابه تکنولوژی RF بوده اندولی اشکال جدید آن که Cavitation نامیده میشود با اعمال و ارسال امواج پرفشار و کم فشار بصورت متناوب به سمت بافت چربی موجب از هم پاشیده شدن و تخریب جدار سلولهای چربی شده و قطرات چربی را به درون بافت آزاد مینمایند. با توجه به اینکه در افراد بزرگسال بدنبال انهدام سلول چربی سلول جدید جایگزین آن نمیگردد پس میتوان اظهار داشت که این روش قدرتمندترین تکنیک لاغری موضعی میباشد .
انتخاب روشهای بالا حسب شرایط بیمار و تجربه و نظر پزشک معالج و سنجیدن مزایا و معایب برای بیمار انجام میگیرد . همچنین برخی بیماران بدلایلی منع استفاده از یک تکنولوژی خاص را دارند به عنوان مثال بیماران دارای ضربان ساز مصنوعی قلب (Pace Maker) قادر به استفاده از دستگاه RF نیستند و یا بیماران دچار مشکلات کبدی منع انجام Cavitation دارند .

حتما بخوانید
جوانسازی پوست

گاهی نیز پزشکان و مراکز زیبایی برای بیماران یک مجموعه (Package) از اقدامات فوق را تجویز میکنند که شامل دو یا چند روش متفاوت در کنارهم یا مجزا میباشد . در برخی مطب ها یا مراکز نیز هرکدام از این تکنیک ها را به تنهایی میتوان یافت .
سخن آخر اینکه کمپانی های مختلف در نقاط مختلف دنیا اقدام به ترکیب نمودن دو یا سه یا چند روش مختلف لاغری موضعی و خلق دستگاههای لاغری ترکیبی نموده اند مثلا ترکیب LPG و لیزر دیود وRF سفت کننده یا ترکیب اولتراسوند و مکش بافتی و RF و امثال آن که هدف نتیجه بهتر و قطعی تر و جلب رضایت مراجعه کنندگان به مراکز لاغری است . برخی بیماران نیز گزینه ی مناسب هیچ کدام ازاین روش ها نمیباشند و از ابتدا با راهنمایی پزشک معالج به پزشک متخصص جراح برای انجام عمل لیپوساکشن ، کمتر نمودن حجم پذیرش معده با جراحی یا بالون یا حلقه و… یا سایر روش های زیبایی و لاغری مبتنی برعمل جراحی معرفی میگردند.