برای درک مفهوم لیزر موهای زائد، ابتدا باید موهای زائد را تعریف كنیم؛ موهای زائد به موهای با رویش طبیعی یا غیرطبیعی در مناطق عموما طبیعی و گاها غیر معمول اطلاق می شود كه فرد از وجود آنها درعذاب است و اقدام به حذف آنها می كند. به عنوان مثال رویش مو در بانوان در مناطقی همچون صورت ، شکم ، قفسه سینه ، پشت غیرطبیعی ولی درآقایان نقاط معمول رشد مو می باشد. هم چنین رویش موهای کرکی در برخی بانوان در طرفین صورت با رنگدانه ی کم ( کمرنگ و بور ) عموما طبیعی بوده ولی همین موها در صورت پررنگ و ضخیم شدن و رشد اطراف دهان و چانه غیرعادی محسوب می شوند و فرد را وادار به مراجعه به پزشک برای ارزیابی وحذف آنها می نماید.

لیزر موهای زائد

این قبیل موها یا به جهت بهداشتی یا به جهت زیبایی نیاز به ازبین رفتن دارند. از طرفی در برخی رشته های ورزشی حذف موهای معمول کمک به حفظ نظافت فردی بالاتر و نیز اعتلای اعتماد به نفس بالاتری برای شخص می گردد. در هر صورت قبل از اقدام به حذف آنها ارزیابی پزشكی الزامی است زیرا برخی از انواع موهای زائد به واسطه بی نظمی و اختلال هورمونی و غدد درون ریز بوده و یا اینکه این مسئله منجر به مقاوم ترشدن موها به صورت ثانویه می گردند.

درهر صورت طبق تشخیص پزشک متخصص بایستی ابتدا آزمایشات و ارزیابی های لازم صورت بگیرد و سپس راه حل های مختلف رفع موهای زائد از جمله لیزر موهای زائد پیشنهاد شود زیرا همانطور که بیان گردید در بسیاری از موارد بیماری داخلی مشخصی به این مسئله دامن زده یا آن را تشدید می كند كه كنترل آن باعث بهبود سریع تر و اثر بخشی بالاتر سایر روش ها از جمله لیزر موهای زائد می گردند.

حتما بخوانید
جوانسازی پوست

حذف موهای زائد

روش های حذف موهای زائد از تكنیک های قدیمی و كاملا آشنایی همانند موم انداختن ؛ اپیلاسیون ، كرم های موبر؛ الكترولیز و… شروع شده و به لیزر كه جدیدترین و موثرترین روش می باشد ختم می گردد. لیزرهای موجود شامل چهارگروه ابزار مبتنی بر نور و لیزر بوده و برحسب نام تکنیک شامل IPL , Alexandrite , Diode , Nd : Yag هستند كه تكنولوژی متفاوت این لیزرها دارای هدف یكسانی است و آن هدف قراردادن رنگدانه موجود در پوست به نام ملانین است. ازآنجایی كه این رنگدانه بیشترین تجمع را در فولیكول ( ریشه ) مو دارد قابل پیش بینی است كه با اصابت لیزر به این بافت هدف و تبدیل شدن انرژی لیزر به حرارت ریشه مو متلاشی شده و هم چنین عروق تغذیه کننده فولیکول مو تخریب شده و موها به صورت تقریبا دایمی حذف خواهند شد.

البته این چهار دسته لیزر در مقام قیاس با هم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند كه انتخاب نوع لیزر و تكنیک انجام با نظر پزشک متخصص و در نظرگرفتن شرایط پوستی بیمار انجام می شود. طبیعی است كه با انتقال انرژی لیزر به پوست و رسیدن آن به ریشه مو سایر بخش های پوست نیز این انرژی را به درصدهای مختلف جذب نموده و احتمال ایجاد برخی عوارض جانبی همچون سوختگی ؛ قرمزی ؛ سوزش ؛ ایجاد لک و… وجود دارد كه درصورت انتخاب روش و تكنیک صحیح توسط پزشک این عوارض به حداقل رسیده و عموما موقتی هستند.

حتما بخوانید
تشخیص و درمان بیماری پوست

در حال حاضر مناسب ترین و قطعی ترین روش حذف موهای زائد روش لیزر موهای زائد می باشد که درصد اثربخشی بسیار بالا ( حدودا 90 درصد ) و مدت زمان ماندگاری طولانی ( حدودا 5 – 3 سال ) دارند. یادآور می شوم كه اكثر كرم هایی كه به عنوان راه حل دایمی رفع موهای زائد آگهی می شوند صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و این گونه كرم ها در صورت داشتن پایه علمی و تكنولوژی تولید مناسب در درازمدت تا حدودی قطر موها را كاهش می دهند ولی توانایی حذف موقت یا دایمی موها را نداشته و تنها روش دایمی موجود لیزر می باشد.