پوست بزرگترین ارگان بدن است و سلامت و شادابی آن اهمیت بالایی دارد. اکثر افراد در طول زندگی خشکی پوست را به دلایل مختلفی تجربه کرده اند. خشکی پوست یکی از مشکلات رایج پوست است که به علت های متفاوتی رخ میدهد. از همین رو در این مطلب از سایت کلینیک تخصصی پوست و مو  نیک آفرید به بررسی دلایل خشکی پوست می پردازیم.

دلایل خشکی پوست

برای آنکه منظور از خشکی پوست بهتر درک شود باید این گونه شرح داد که در ساختار پوست ما آب و یک سری از لیپیدها وجود دارند که بسیار نقش بسزایی ایفا میکنند. دلایل مختلفی همچون سرما، گرما، بیماری ها، تماس با شوینده ها و مواد شیمیایی، مصرف برخی داروها و… سبب میشود که رطوبت و چربی پوست کاهش یافته و بافت پوست دچار خشکی شود.

خشکی پوست با خود علائمی به همراه دارد که بسته به نوع پوست، نژاد، سن و… می تواند متفاوت باشد. از جمله این علائم عبارتند از احساس خشکی و زبری پوست، خارش، پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی، خونریزی ترک عمیق، حس سوزش، قرمزی و التهاب در نواحی خشک پوست.

افراد بالای 40 سال، افراد ساکن در مناطقی سرد و خشک، مشاغلی که تماس زیاد با مواد حساسیت زا دارند، افراد مبتلا به بیماری های غددی، کلیوی و غیره بیشتر در معرض خشکی پوست می باشند.

حتما بخوانید
مراقبت بعد کاشت ریش

تغذیه صحیح تا حد زیادی به داشتن پوستی سالم و شاداب کمک میکند. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های E ، B ، C برای سلامت پوست مفید است. میوه ها، سبزیجات، گوشت ماهی و گوشت قرمز منابع حاوی این ویتامین ها می باشند. هم چنین مصرف آب کافی در روز یکی از راه های بهبود خشکی پوست است. روزانه باید 6 تا 8 لیوان آب یا مایعات بدون کافئین مصرف شود تا بدن دچار کم آبی نگردد.

مطالب مرتبط :  غذاهای مفید برای داشتن پوستی سالم ، دلایل ریزش موی کودکان ، کاشت مو یک روزه ، کاشت مو بدون تراشیدن موی سر ، دلایل ایجاد لکه های پوستی