پوست بزرگترین عضو بدن ما است که وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارد. همانطور که میدانیم وظایف پوست حفاظت از بدن ما در برابر عفونت ها، تنظیم دمای بدن، ذخیره کردن آب و چربی و یک عضو حسی می باشد. پوست بدن ما حاوی ماده ای به نام ملانین است. ملانین رنگدانه ای است که سبب ایجاد رنگ پوست میشود. اگر پوست فردی دارای ملانین بیشترى باشد، رنگ پوست او تیره تر است و اگر ملانین پوست کم باشد، رنگ پوست روشن تر می شود. لکه های پوستی در واقع نواحی پر رنگدانه ای هستند که در ادامه این مطلب از سایت کلینیک پوست و مو نیک آفرید به بررسی دلایل ایجاد لکه های پوستی خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد لکه های پوستی

علت ایجاد لکه های پوستی

بالا رفتن سن یکی از دلایل ایجاد لکه های پوستی می باشد. معمولاً بعد از سن 40 سالگی، لکه های قهوه ای رنگی بر روی پوست ظاهر می شود. دلیل اصلی این عارضه مشخص نیست، اما پزشکان زیادی معتقدند که این لکه های در اثر در معرض تابش آفتاب بودن در طول سالهای زیاد به وجود می آیند.

کک و مک نیز یکی دیگر از انواع لکه های پوستی است که در افراد دارای پوست روشن و زمینه ژنتیکی به چشم میخورد. نور خورشید عامل اصلی ایجاد و تشدید کک و مک ها می باشد و معمولاً این نوع لکه ها در پوست صورت و دستها که بیشتر در معرض تابش خورشید هستند به چشم میخورد. از همین رو این لکه ها در فصل هایی که شدت تابش خورشید کمتر است، تا حدی کمرنگ تر شده و در فصل هایی که شدت آفتاب زیاد است پر رنگ تر میشوند.

حتما بخوانید
تقویت رویش مو

ویتیلیگو یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه های پوستی سفید رنگ است که به علت بیماری خود ایمنی رخ میدهد و میتواند با گذشت زمان تمام بدن را درگیر کند.

یکی دیگر از انواع لکه ها در زمان بارداری زنان به چشم میخورد. این لکه ها در زمان بارداری بیشتر در نواحی صورت، پیشانی و پشت لب ها ایجاد میشوند.

اگزما (درماتیت آتوپیک) نیز در نواحی مختلف بدن موجب ایجاد خارش شدید و لکه های قهوه ای رنگ می شود.