لیزر فرکشنال Co2

با رشد تکنولوژی و ظهور لیزر های تحولات عظیمی در عرصه علوم مختلف از جمله پزشکی اتفاقات افتاد و روش اصلی یا کمکی درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های پوستی با کمک لیزر انجام می گیرد. از جمله کاربردهای لیزرهای پوستی می توان به جوانسازی اشاره کرد. در بین لیزرهای مختلف مطرح در این حوزه لیزر co2 و لیزر اربیوم از سایر روش های لیزری به نام تر و شناخته شده ترهستند.

لیزر فرکشنال

علت این امر تاثیرگذاری خاص آنها هم از جنبه نمای ظاهری پوست هم از جهت اثرات سلولی مولکولی در نمای بافت شناسی زیر میکروسکوپ می باشد. از کاربردهای مختلف این لیزرها شامل جوانسازی و افزایش کلاژن های پوست ، سفت تر شدن پوست ، کاهش منافذ باز پوست ، رفع خطوط ترک بارداری و به صورت کلی خطوط ترک که با نام Strech mark  شناخته می شوند و نیز رفع جای زخم که نام علمی آن اسکار Scar  می باشد و رفع یا کاهش جای فرورفته آکنه هستند.

کاهش شل شدگی و افتادگی پوست در سنین بالاتر یکی از کاربردهای خوب این دسته از لیزرها می باشند. شاید این سوال مطرح شود که کدام یک از لیزرهای CO2  یا Erbium  را انتخاب کنیم: پاسخ این است که علی رغم تفاوت های ریز اثربخشی و بافت شناسی بین این دوتکنولوژی در نهایت هرکدام از آنها می توانند نتیجه دلخواه را برای مراجعین حاصل کنند. البته قطعا پزشک متخصص باید دلیل کاربرد یک دستگاه خاص را حسب شرایط بیمار تشخیص دهد.

تزریق ژل

علت بکاربردن پسوند فرکشنال بعد از کلمه لیزر CO2 آن است که این لیزر می تواند هم به صورت عادی برای مقاصد جراحی و برش بافتی در اتاق های عمل استفاده شود هم به صورت لیزر فرکشنال در کاربردهای پوستی و زیبایی ، که در حالت فرکشنال نقاطی با فواصل وعمق مشخص در سطح پوست ایجاد می گردد و بخشی از کل پوست مورد جوانسازی قرار می گیرد. بنابراین به علت اینکه در لیزرهای فرکشنال تمام سطح پوست هدف قرار نمی گیرد و آسیب کنترل شده پوستی ایجاد می شود بنابراین مدت زمان موردنیاز برای بهبودی و ترمیم کوتاه بوده و طی جلسات مختلف بتدریج نتایج درمانی کامل و ظاهر می گردد.

میزان اثربخشی این دسته از لیزرها برای کاربردهایی که نام بردیم زیاد و چشمگیر بوده و به همین دلیل مراجعین رضایت بالایی از انجام آنها خواهند داشت . بیشترین علت مراجعه برای انجام لیزر فرکشنال جای زخم آکنه و جای زخم جراحی می باشد. تعداد جلسات لازم 4 تا 5 جلسه و فواصل مراجعه ماهیانه یک بار می باشد. بعد از لیزر فرد می تواند با رعایت توصیه پزشک به روال زندگی عادی و کار خود برگردد و مشکلی از جهت زندگی روزمره خود نخواهد داشت. مهم ترین اقدام پرهیز از نور مستقیم آفتاب و حرارت زیاد ( بخار حمام و پخت و پز و و سونا و سولاریوم )  و مصرف ضدآفتاب می باشد.

رژیم درمانی