جوش معضلی است که تقریبا همه افراد در طول زندگی در مقطعی از زمان با آن رو به رو شده اند. به ویژه در سنین نوجوانی جوش های صورت و بدن در افراد بیشتر رخ می دهد. در هر مقطع سنی دلایل مختلفی می تواند منجر به بروز این جوشها شود. در این مطلب از سایت کلینیک زیبایی نیک آفرید قصد داریم به بررسی علت جوش صورت بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

علت جوش صورت

دلایل جوش صورت

جوش صورت که اغلب در نوجوانان دیده می شود ممکن است به دلیل بسته شدن منافذ پوست و حبس چربی در این منافذ و اطراف فولیکول های مو رخ دهد. در سنین بالاتر نیز دلایلی نظیر به هم ریختگی هورمونها و یا استفاده از محصولات آرایشی نامناسب می تواند سبب ایجاد جوش شود.

جوشها از نظر ظاهری می توانند به صورت جوش سر سیاه، سر سفید و یا به صورت التهابی ایجاد شوند. اغلب جوشها در نواحی پیشانی، گونه ها، چانه و یا دور لبها مشاهده می شوند.

همانطور که در بالا اشاره شد گروهی از جوش ها التهابی و گروهی دیگر غیر التهابی هستند. جوش های غیر التهابی نظیر جوش سرسیاه و جوش سر سفید درمان راحتتری دارند. اما جوش های غیر التهابی نظیر پاسچول (چرک دانه)، پاپول (سفت دانه)، کیست و ندول درمان سختتری دارند.

دلایل ریزش مو در مردان

درمان جوش صورت

پس همانطور که گفتیم علت ایجاد جوش ها بسته شدن منافذ پوست و فولیکول های مو توسط باکتریها، پوستهای مرده، چربی بیش از حد و یا تغییرات هورمونها است. علاوه بر اینها عواملی نظیر تغذیه ناسالم، استرس، مصرف دخانیات، آلودگی محیطی، عدم رعایت بهداشت پوستی، عدم مراقبت صحیح از سلامت پوست، استفاده از محصولات آرایشی نامرغوب نیز سبب ایجاد جوش های پوستی در صورت و بدن می گردد.

از همین رو در جهت حفظ سلامت پوست بهتر است پوست خود را مرتب با شوینده های مناسب شستشو دهید تا آلودگی های محیطی سبب بسته شدن منافذ پوست نشود. هم چنین نوشیدن آب کافی، استراحت، مصرف سبزیجات و میوه جات تازه و دوری از استرس نیز تاثیر زیادی بر سلامت پوست خواهد داشت. استفاده از لوازم آرایشی برند معتبر و پاک کردن صحیح آن از روی پوست بعد از چند ساعت نیز از ایجاد جوش می تواند جلوگیری کند. هیچ گاه لوازم آرایشی را مدت طولانی بر روی پوست باقی نگذارید چرا که سبب مسدود شدن منافذ پوست می گردد. افرادی که ترشح چربی پوست آنها زیاد است بهتر است با مراجعه به پزشک به کنترل چربی پوست و درمان جوش ها بپردازند. هم چنین با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های لازم می توان به علت جوش صورت و بدن که در اثر مشکلات داخلی بدن ایجاد شده اند دست یافت و درمان آنها را آغاز کرد.

کاشت مو قسطی