کاشت مو یک روزه

بسیاری از مراجعین به مراکز زیبایی و کلینیک های تخصصی پوست در هنگام مشاوره از پزشکان واژه هایی را میشنوند که ممکن است برایشان جای سوال باشد که این کلمات چه معنایی دارد. گاهی نیز در هنگام جستجو در اینترنت یا دریافت پیامک های تبلیغاتی با کلمات مختلفی مواجه میشوند که برایشان پرسش ایجاد میشود مثل کاشت موی ترکیبی یا کاشت مو یک روزه یا کاشت موی بدون جراحی و… . مساله اینجاست که تمامی این واژگان از یک جای ساده منشا میگیرند و آن روش های کلی کاشت مو هستند که شامل دو حالت با عمل جراحی و بدون عمل جراحی است.

کاشت مو یک روزه

کاشت موی یک روزه

روش با جراحی اصطلاحاً روش FUT نامیده میشود و روش بدون جراحی که FIT نامیده میشود. برحسب میزان ریزش موی افراد و وسعت منطقه طاسی تیم کاشت مو تصمیم میگیرند که کدام روش را بکارگیرند. گاهی فقط روش غیرجراحی بکار میرود که در این حالت ممکن است تیم کاشت شامل پزشک متخصص و تکنسین ها تصمیم بگیرند FIT را بصورت یک مرحله ای یا دومرحله ای انجام دهند. در یک مرحله ای در یک روز بیشترین تعداد فولیکول های مو که ممکن است برداشته میشود و در همان روز کاشته میشود سپس با فاصله زمانی سه تا شش ماه بعد همین عمل تکرار میگردد که اصطلاحا کاشت FIT دو مرحله ای نامیده میشود.

گاهی وسعت ریزش موهای افراد کم است و تنها در یک مرحله میتوان اقدام به کاشت به روش FIT نمود که عموماً این حالت زمانی اتفاق میافتد که منطقه ریزش مو فقط محدود به شقیقه ها و نهایتا چندبند انگشت جلوی سر باشد. گاهی همین عمل کاشت بدون جراحی یعنی FIT  به جای یک روز در دو یا سه یا چهار جلسه تقسیم میشود و در این حالت به جای برداشت مثلا 3000 فولیکول مو در یک روز، در هر روز نهایتاً 1000 فولیکول برداشت شده و کاشته میشود.

حتما بخوانید
دلایل خارش پوست سر

هرکدام از روش های یک روزه و چندروزه منافع و مضرات خاص خود را دارند که در نهایت همه چیز به تبحر و تجربه تیم تخصصی کاشت برمیگردد. گاهی وسعت ریزش موی افراد به حدی وسیع است که روش FIT به تنهایی کافی نبوده و نیاز به این است که روش FIT  و روش FUT همزمان بکار گرفته شود که به این حالت روش ترکیبی گفته میشود.

اصولاً برای صرفه جویی در زمان و تردد کمتر بیماران علی الخصوص مراجعینی که از شهرستان مراجعه میکنند تعداد اعضای تیم کاشت گاهی دو برابر شده و در یک روز ازصبح تا عصر کاشت انجام میگردد که منجر به افزایش سرعت کاشت و کاهش مدت زمان بهبودی مراجعین میگردد. مسلماً در حالتی که کاشت به جای یک روز در چند روز مختلف انجام گیرد بیماران بایستی چند نوبت درد و زخم و تورم و … را تحمل کرده و مدت زمان بهبودی آنها طولانی تر میگردد.

گاهی برخی بیماران این تصور را دارند که کاشت مو در چند روز مختلف بهتر از کاشت مو یک روزه است که این تصور صحت ندارد. طبیعتاً وقتی فقط یک تکنسین به کارگرفته شود بیمار 3 روز بایستی مراجعه کند و وقتی 5 تکنسین بکارگرفته شود همان کار در یک روز انجام میگردد.

اصولاً رایج ترین شکل انجام کاشت روش کاشت ترکیبی به صورت یک روزه است. روش کاشت یک روزه مناسب ترین حالت کاشت مو برای مراجعینی است که از استان های مختلف به تهران مراجعه میکنند و باعث این میشود که هزینه های رفت و آمد و هتلینگ و اقامت آنها به طرز محسوسی کاهش یابد و در کوتاهترین زمان بهبود یابند. اصولاً بعد از کاشت مو یک روزه بیمار نهایتاً بین 5 تا 7 روز تورم و زخم داشته و پس از آن روبه بهبودی میرود و بعد از حداکثر یک هفته میتواند به زندگی روزمره خود برگردد. اما در حالت چند روزه اصولا بیمار بایستی هر هفته یک بار مراجعه کند و میزان تحمل درد و زخم بیشتر شده و مدت زمان بهبودی طولانی تر میگردد و این حالت مناسب اقرادی که شاغل یا کارمند ادارات باشند نبوده و نیز مناسب افرادی که قصد سفر ازسایر استان ها داشته باشند نیز نیست.

حتما بخوانید
غذاهای مفید برای داشتن پوستی سالم

البته گاهی نیز مراکز درمانی ای که بسیار شلوغ هستند برای اینکه بتوانند پاسخگوی تعداد مراجعین بیشتری در روز باشند روش انتخابی بیماران را چند روزه میگذارند و به جای صرف حدود 12 ساعت وقت برای بیماران هر بیمار را ظرف چند ساعت کوتاه اداره کرده و در این حالت میتوانند به جای یک بیمار برای هر تخت دو تا سه بیمار برای هر تخت در روز داشته باشند که طبیعتاً منفعتی برای بیماران نداشته و صرفاً یک گزینه ایده ال برای مراکز درمانی محسوب میشود. مجدداً ذکر میشود که هیچ مزیت اضافه ای روش های چند روزه به یک روزه نداشته و همه چیز منوط به تبحر و تخصص تیم کاشت مو میباشد. امیدواریم این مطلب برای شماعزیزان مفید بوده باشد.