لیفت با نخ

قطعا اگر در مورد تکنیک های جوانسازی و روش های مختلف لیفت جستجو کرده باشید با نام لیفت با نخ مواجه شده اید. شاید به نظر بیاید این روش ابداعی نوین می باشد اما حقیقت این است که سال ها قبل جراحان پلاستیک و متخصصین زیبایی از نخ لیفت که با نام تجاری سیلوئت هارد silhouette hard  شناخته می شد استفاده می کردند. این گروه از نخ ها عموما تحت بیهوشی و دراتاق عمل با ایجاد برش کوچک در پوست مخل ورود و بخیه یا گره زدن نخ به نسوخ زیر جلدی با کشش مکانیکی منجر به کشیدن پوست میکرده است.

لیفت با نخ

لیفت با نخ صورت

در طی سال های اخیر نخ هایی با جنس های مختلف و ماندگاری های مختلف در بازار زیبایی رواج پیدا کرده است که در برخی مراکز پزشکی توسط پزشکان متخصص در پوست کارگذاری می گردند و باعث ایجاد واکنش های مختلفی در پوست و ایجاد اثر لیفت می گردند. مکانیسم آنها واکنش بیوشیمیایی تدریجی با پوست و نسوج زیرجلد و شکل گیری بافت فیبروز به عنوان عامل لیفت و ایجاد کشش در پوست می باشد.

به عبارت بهتر نخ به عنوان ماده خارجی عمل کرده و منجر به تحریک و حضو برخی سلول های ایمنی و سلول های ترمیمی پوست می گردد و به تدریج بافت فیبروز شکل گرفته و منجر به فیکس شدن و چسبیدن لایه های سطحی تر به لایه های عمقی تر می گردد. برخی از این نخ ها ماندگاری حدود 6 ماه و برخی ماندگاری بیشتر درحد 2 سال  دارند. اولین گروه ازاین دسته نخ های اخیر ازجنس نخ های بخیه ؛ پلی دیوکسان PDO بوده اند که با اشکال ظاهری و طول های مختلف و نیز اسامی مختلف حسب شکل ظاهری نخ شناخته می شوند و کاربردهای متفاوتی دارند.

کاربرد های مختلفی برای نخ های لیفت تعریف شده است که از جمله آنها رفع چروک های سطحی ، رفع چروک های عمقی و پرکردن چین ها ، سفت شدن و لیفت پوست در نواحی میانی و پایینی صورت ، کاهش افتادگی غبغب و … می باشند. هم چنین برای لیفت نوک بینی نیز به کار می رود. لیفت انتهای ابرو از دیگر کاربردهای آن می باشد. در مورد میزان پاسخ دهی روش های مختلف به کار رفته در جوانسازی و لیفت باید گفت که هر فرد برحسب شرایط سنی و جنس و شرایط تغذیه و نیز پارامترهای ژنتیکی و خانوادگی و شرایط محیطی زندگی ، دارای ساختار پوست متفاوت ازدیگری بوده و نمیتوان با قطعیت یک روش را به عنوان تنها و بهترین روش جوانسازی و لیفت نام برد.

حتما بخوانید
تزریق بوتاکس

طبیعتا برای هر فرد پیشنهاد روش جوانسازی و لیفت با فردی دیگر متفاوت می باشد و این انتخاب روش در جلسه حضوری توسط پزشک تعیین می گردد. همین طور میزان پاسخ دهی افراد به روش های جوانسازی نیز متفاوت بوده و یک روش ثابت روی دو نفر مختلف اثربخشی یکسانی ندارد. گاها برای رسیدن به نتیجه بهتر لازم است چند روش جوانسازی و لیفت مختلف بصورت یک مجموعه عوامل درمانی ( پکیج ) بکار گرفته شوند یا حتی یک روش ثابت چند نوبت تکرار گردد تا نتیجه چشمگیر حاصل گردد.

با توجه به اینکه نخ های لیفت بصورت تدریجی در پوست جذب می گردند و در نتیجه اثر آنها با گذر زمان حاصل می گردد ممکن است مراجعین در ابتدای کارگذاری نخ و در طی چندهفته اول نتیجه مشهودی را مشاهده نکنند. اما بتدریج با گذشت زمان نتایج درمانی خوب خود را نشان داده و حس تغییر خوب ایجاد می گردد. مسلما مانند سایر روش های جوانسازی مثل میکرونیدلینگ ، لیزرفرکشنال ، رادیوفرکونسی RF  ترماژ و یا فرکشنال ،  هایفو و… لیفت با نخ نیز نیاز به چند نوبت تکرار و تمدید دارد.

نکته مهم این است که در نهایت اثر حاصله توسط هیچکدام از روش های جوانسازی برای همیشه پا برجا نمی ماند و پس گذشت چند سال عموما نیاز به تمدید و تکرار برای حفظ شرایط خوب دارند. جمع بندی مطالب گفته شده بدین صورت می شود که نتیجه گیری خوب در مورد جوانسازی به چند مورد بستگی دارد: اول شرایط و خواسته مراجعه کننده ، دوم تجربه و تبحر پزشک معالج درانتخاب روش یا روشه ای موثرتر ، سوم ابزار و تجهیزات با کیفیت استاندارد و دارای تاییدیه وزارت بهداشت . گاهی خواسته و تصویر ذهنی مراجعین از خدمات سرپایی در کلینیک های تخصصی پوست نتایج خارق العاده و خاص یا فوری می باشد که بایستی در پاسخ گفته شود نمی توان انتظار بسیار عجیب را از خدمات سرپایی داشت شاید چنین نتایجی توسط جراحی پلاستی حاصل شود.

حتما بخوانید
رادیوفرکوئنسی (RF) پوست

تعداد دفعات انجام نخ لیفت حسب نوع نخ لیفت ( پلی دیوکسان PDO  ، پلی لاکتیک اسید PLA  ، پلی گلیکولیک اسید PGA  ، پلی استر و…) متفاوت بوده و به صورت میانگین دو تا سه نوبت با فواصل سه تا شش ماه یکبار می باشد. در صورت کارگذاری صحیح نخ عوارض دراز مدت آن بسیار کم و ناچیز بوده و عوارض کوتاه مدت از قبیل قرمزی و کبودی و خارش و تورم گذرا و موقت هستند. مراقبت های بعدی خاصی ندارد و مراجعه کننده می تواند به زندگی عادی شخصی و شغلی خود برگردد. مدت زمان انجام کار بسیار کوتاه و با بی حسی موضعی انجام می گیرد. عمدتا در طی یک تا دو ماه اول با لمس پوست می توان نخ را حس کرد اما در ظاهر مشخص نیست. پس از گذشت این مدت با جذب نسبی نخ زیرجلد قابل لمس نخواهد بود.