دلایل ریزش موی کودکان

عموماً عواملی مانند وراثت، اختلالات هورمونی و… که در افراد بزرگسال موجب ریزش مو میگردد، در کودکان صدق نمیکند. دلایل ریزش موی کودکان عبارتند از بیماری آلوپسی، عفونت قارچی، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، اختلال تیروئید، کم خونی، شپش و انگل های پوستی، سوء تغذیه و… که در ادامه این مطلب از سایت کلینیک پوست و مو نیک آفرید به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

دلایل ریزش موی کودکان

یکی از عوملی که موجب ریزش مو در کودکان میشود بیماری خود ایمنی است. این بیماری سبب ریزش موی سر، ابرو و مژه ها نیز میگردد.

عوامل بعدی اختلال در عملکرد تیروئید میباشد. کم کاری و پرکاری غده تیروئید نیز موجب ریزش مو میشود. این مشکل با اصلاح تغذیه و تجویز دارو توسط پزشک برطرف میگردد.

یکی دیگر از دلایل ریزش موی کودکان کم خونی است. کودکانی که دچار کم خونی هستند معمولاً ریزش موی محسوسی ندارند اما تار موهایشان  بسیار نازک و شکننده است. هم چنین علائمی مانند خستگی، رنگ پریدگی، نفس نفس زدن با فعالیت بدنی، عدم تمرکز فکری و زودرنجی نیز در افراد مبتلا به کم خونی مشاهده میشود. کم خونی ممکن است به علت کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین ب 12 در بدن ایجاد شود که با آزمایش خون و بررسی آن توسط پزشک علت مشخص میشود.

راههای مراقبت پوست آقایان

دلایل ریزش مو در کودکان

دلیل دیگر ریزش مو که در کودکان شایع است بیماری قارچی است. کودکانی که از وضعیت بهداشت مناسبی برخوردار نیستند اغلب دچار این بیماری میشوند. در این بیماری، قارچ ها با حمله به ساقه موها موجب شکستن و ریزش آن ها میشوند. هم چنین این بیماری سبب ایجاد خارش خفیف در پوست سر کودک میشود. این بیماری مسری است و از طریق تماس پوستی با کودک مبتلا یا وسایلی مانند برس، کلاه، شانه، حوله حمام و… انتقال می یابد.

بیماری آلوپسی آره آتا نیز موجب ریزش موی کودکان میشود. در این بیماری ریزش مو به شکل دایره ای در یک یا چند نقطه و حتی تمام سر دیده میشود. این بیماری مسری نیست و بیشتر پزشکان دلیل آن را مشکل سیستم ایمنی و یا عصبی ذکر کرده اند.

بیماری آلوپسی کششی به دلیل آسیب فیزیکی به موهای کودک ایجاد می شود. عواملی مانند فشار، کشیدگی، مواد شیمیایی، شستشوی بیش از حد، اتو مو و… سبب آسیب به ساقه و حتی ریشه مو میگردد.

بیماری تریکوتیلومانیا بیماری است که در آن کودک به دلیل وسواس، عصبانیت یا استرس موهای سر خود را با دست از جای میکند. درمان این بیماری توسط روانپزشک صورت میگیرد.

تلوژن افلوویوم یکی از علل غیر رایج ریزش موی کودکان است. این نوع ریزش مو بعد از یک بیماری شدید، تب بالا، سو تغذیه طولانی مدت، مشکلات عاطفی و… اتفاق می افتد. در این بیماری وارد شدن شک عاطفی و یا فیزیکی به کودک موجب ریزش و کم پشتی موهایش میشود.

غذاهای مفید برای داشتن پوستی سالم

شپش عامل دیگر ریزش موی کودکان است که در اثر تماس با سر فرد آلوده به شپش انتقال می یابد. شپش به تنهایی موجب ریزش مو نمی شود بلکه در اثر خارش شدیدی که ایجاد میکند و خاراندن سر ریزش رخ میدهد.