جوانسازی پوست

گذر زمان و رخ دادن فرآیندهای وابسته به آن از جمله اتفاق ناخوشایندی به نام پیری روندی اجتناب ناپذیر است. در مقالات و کتاب های مختلف شاهد دستورالعمل های متفاوتی هستیم از جمله مصرف بیشتر سبزیجات و میوه جات ؛ ورزش روزانه ؛ مصرف کافی مایعات ؛ دوری از نور مستقیم و متمادی خورشید ؛ انجام حرکات ماساژ گونه خاص و در نهایت توصیه شرکت های گوناگون به استفاده از کرم های روز و شب و فرآورده های موضعی و… اما پس ازانجام تمامی این دستورات و برخی موارد کم لطفی به پوست شاهد شل شدگی و افتادگی پوست ؛ ظهور چین و چروک های ریز ؛ کاهش خاصیت ارتجاعی پوست ؛ ایجاد لک های متفاوت و پراکنده و در یک جمله کاهش طراوت و شادابی پوست هستیم.

جوانسازی پوست

جوانسازی پوست صورت

گزینه هایی که پس از مراجعه بیماران به مطب پزشک پیشنهاد می شوند را به اختصار توضیح و مزایا و معایب آنها را شرح می دهیم پس در ادامه با کلینیک پوست و مو نیک آفرید همراه باشید.

1.لایه برداری شیمیایی توسط اسیدهایی همچون A.H.A ، TCA ؛ سالیسیلیک اسید و… که باعث کاهش چروک های پوست و لک ها و نیز بهبود نمای ظاهری پوست می شود ولی نیازبه جلسات متعدد و مراقبت و نگهداری خاص خود دارد. تاثیر این روش برای چروک های ریز و سطحی و لک های کمرنگ و با نعداد کمتر بارزتر و مفیدتراست.

2. مزوتراپی که داروهای خاصی با توجه به شرایط بیمار درون سرنگ کشیده شده و به وسیله دستگاه و با سوزن های ریز و باریک تزریقات مکرر و با فاصله ی مشخص به صورت متعدد درعمق مشخصی از پوست انجام می گیرد که حاصل آن به صورت مستقیم آسیب های ریز و جزیی پوست پس از تزریق است که به دنبال ترمیم پوست سفت تر و با خاصیت ارتجاعی بهتر می شود. از طرفی به صورت غیرمستقیم داروها اعمال خاصی را در پوست انجام می دهند که شامل کاهش و توقف ایجاد لک ؛ کاهش چروک و لیفت شدن پوست ؛ آبرسانی ؛ کاهش نمای خشن ظاهری پوست و.. می گردند. مزوتراپی ممکن است در افراد حساس ایجاد حساسیت و تورم کرده و پذیرش تزریق مکرر برای برخی بیماران ممکن نباشد. مزوتراپی نیازبه جلسات متعد دارد.

3. تزریق هیالورونیک اسید خالص که این عمل نیز نوعی مزوتراپی محسوب شده ولی با توجه به اینکه هیالورونیک اسید ماده طبیعی موجود در پوست تمامی افراد بوده و به مرور زمان با کاهش این ماده شل شدگی و افتادگی پوست ایجاد می گردد در نتیجه تزریق آن باعث ایجاد واکنش حساسیتی و تورم درصورت نشده و بهترین ماده در بین تمامی داروهای مزوتراپی صورت محسوب می گردد. پس از تزریق هیالورونیک اسید پوست سفت شده ( لیفت ) وافتادگی کاهش یافته و آبرسانی می گردد. درعین حال نمای ظاهری پوست بهترمی شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به جلسات متعدد دارد. این ماده باعث افزایش ساخت کلاژن در پوست می گردد.

حتما بخوانید
رفع تاتو

4.PRP که شامل استحصال پلاکت ؛ سلول های پایه و فاکتورهای رشدی از خون و گاها غنی سازی آنها با مواد خاص و سپس تزریق به پوست می باشد که روشی موثر در بهبود نمای ظاهری پوست ؛ کاهش چروک ها و بهبود خاصیت ارتجاعی و حتی تحریک پوست به ساخت کلاژن می گردد. از این روش به تنهایی یا به صورت ترکیب با روشی همانند تزریق چربی برای گونه گذاری ؛ درمان ریزش مو؛ کاهش تیرگی و پف دورچشم ، جوانسازی پوست و..استفاده می گردد. عموما در یک جلسه انجام می گیرد.

5. استفاده از امواج رادیویی RF که از طول موج و فرکانس های مشخص و ایمن با عمق نفوذ معین استفاده می شود و نتیجه ی آن تحریک شدن سلول های سازنده کلاژن برای افزایش ساخت کلاژن و نیز تحریک سایر ساختارهای بافت همبندی پوست به منظور لیفت شدن و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست است. RF ممکن است به صورت دستگاهی مجزا یا در ترکیب با سایر تکنولوژی ها همانند دستگاه های لاغری ترکیبی به کار رود که در کنار لیزر یا امواج اولتراسوند و.. که منجربه خرد شدن چربی ها می گردد یا امواج رادیویی پوست شل شده منطقه را سفت و لیفت کنند. دستگاه هایی نیز با نام مزوتراپی بدون سوزن در بازار یافت می شود که از این امواج در تکنولوژی آنها استفاده شده است. نیازبه جلسات متعدد دارد.

6. لیزر جوانسازی که در این روش از لیزرهای پرتوان همچون CO2 به منظورلایه برداری با عمق متفاوت برای نیل به هدف خاص استفاده می شود که نتیجه ی آن از بین رفتن چروک های سطحی و لک های پوستی و تحریک پوست برای ساخت کلاژن و لیفت شدن است. عموما در یک جلسه انجام می گردد.

تمامی روش های فوق جزو روش های موقت و نیمه دایم محسوب شده به این معنی که ماندگاری شش ماه درمورد لایه برداری (پیلینگ) ؛ یکسال در مورد مزوتراپی ؛ یکسال و نیم درمورد تزریق هیالورونیک اسیدخاص ؛ یکسال درمورد RF ؛ دوسال در موردPRP و حدود دو سال برای لیزر دارند. البته این اعداد با توجه به وضعبت بیمار در زمان انجام هرکدام از اقدامات و میزان آسیب های موجود در پوست و تعداد جلسات مراجعه وی ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشد. ضمن اینکه این پرسش که برای هر بیمار کدام روش بهتر و موثرتر است به وسیله ی تشخیص پزشک معالج و پذیرش بیمار و شرایط مالی و فرهنگی بیماردارد.

حتما بخوانید
کاهش سایز و لاغری موضعی

درهر صورت قبل از انجام هرکدام از این اقدامات بیمار حق دارد از چند و چون فرآیند و عوارض احتمالی و درصد تقریبی موفقیت آگاهی یابد و با اطمینان از تبحر پزشک معالج اقدام به انجام روش نماید. این نکته قابل ذکراست که در صورت تبحر و تشخیص صحیح پزشک در انتخاب هرکدام از تکنیک های فوق بیمار می تواند انتظار نتیجه رضایت بخش داشته باشد و عنوان روش انتخابی توسط پزشک را نباید مورد کند و کاو قرار دهد.

ازطرفی اگر واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم زمان درگذر است و نمی توان جلوی روندهای منتهی به پیری را گرفت پس بیمار نباید به دنبال روشی برای جوانسازی دایمی باشد و از پزشک خود بخواهد اقدامی انجام دهد که مدت زمان طولانی بدون تغییرباقی بماند . دیگر اینکه پس از هر اقدامی که منجر به دستیابی به پوستی با نما و الاستیسیته بهتر می گردد و اصطلاحا جوانسازی می شود بایستی اقدامات حمایتی از پوست مثل استفاده از فرآورده های آرایشی بهداشتی معتبر و مناسب برای پوست ؛ مراقبت از پوست در مقابل نور خورشید به وسیله ی حفاظ و ضدآفتاب ؛ مصرف ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به شکل میوه و سبزیجات و یا داروهای مکمل ؛ خواب کافی ؛ دوری از استرس ؛ مصرف کمتر چای وقهوه ؛ ورزش مرتب ؛ مصرف کافی مایعات و… توسط بیمار به طور مرتب سرلوحه مراقبت از پوست در منزل گردد تا اثر ایجاد شده به وسیله ی روش های جوانسازی مدت زمان طولانی ترحفظ شده و تعداد دفعات مورد نیاز به پزشک برای ویزیت وضعیت پوست کاهش یابد.