روش های انجام کاشت مو سر طبیعی :
در پیوند موی طبیعی از پشت و كناره های سر مو برداشته شده و در بخش های طاس شامل سر، ریش، سبیل و ابرو کاشته می شود. این کار به دو روش میکروسرجری ( FUT ) و روش جدید غیرجراحی ( FIT ) انجام می شود. طریقه کاشت موهای برداشته شده در هر دو روش FIT و FUT یکسان است و موها در هر دو روش به صورت میکروگرافت کاشته می شوند و اختلاف این دو روش فقط در نوع برداشت موها است. به عنوان یک اصل کلی در حال حاضر FUT متد استاندارد پیوند مو در دنیا بوده و روش FIT بیشتر به عنوان روش کمکی (یعنی جلسه دوم کاشت مو) و به جهت افزایش تعداد گرافت های برداشته شده مورد استفاده قرار می گیرد و فقط موارد کمی هست که از روش FIT به عنوان جلسه اول پیوند مو استفاده می شود. کاشت مو سر یک عمل جراحی سرپایی محسوب شده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. این کار در اتاق عمل کلینیک و یا مرکز جراحی محدود و با ابزارهای عمدتاً یک بار مصرف انجام و به دلیل ماهیت سرپایی آن و رعایت احتیاط های لازمه احتمال بروز عفونت در آن تقریباً صفر است. در ادامه این مطلب از سایت کلینیک پوست و مو نیک آفرید با ما همراه باشید.

کاشت مو سر

کاشت مو در تهران

مناطق مختلف پوست سر که برای انجام کاشت موی طبیعی دارای اهمیت هستند عبارتند از:
الف) منطقه برداشت مو (بانک مو)
منطقه خاصی از پشت و طرفین سر را بانک مو م یگویند. موهای این مناطق دارای گیرنده هورمون مردانه )تستوسترون( نبوده و لذا تحت تأثیر اثرات ریزش موی این هورمون قرار نمی گیرند، بنابراین حتی در افرادی که دارای ژنتیک مثبت دال بر وقوع طاسی مردانه هستند، این نواحی دچار ریزش مو نشده و یا اینکه خیلی کم دچار ریزش مو می گردند و معمولاً تا سنین بالا باقی می مانند. به همین دلیل بهترین منبع (بانک) برای برداشت، موهای پشت و طرفین سر هر شخص می باشد و این چیزی است که در طول سالها انجام کاشت موی طبیعی به اثبات رسیده است. نکته مهم این است که این موها حتی در صورت انتقال به نواحی طاس خاصیت عدم ریزش خود را حفظ کرده و نمی ریزند.

حتما بخوانید
کویتیشن

بسته به مشخصات پوست و موی فرد در این نواحی و روش انجام شده برای برداشت مو (FUT و یا FIT) سه الی چهار مرتبه می توان از این بانک مو، برداشت نموده بدون اینکه مشکلی برای فرد به وجود آید. با برداشت مو از این ناحیه به روش FUT یک خط اسکار (جوشگاه) باریک در محل به وجود آمده که از نظر علم زیبایی ناپیدا بوده زیرا در زیر خواب موهای پشت سر مخفی می شود. واضح است که در صورتی که فرد موهای سرش را از ته بزند، این خط باریک دیده خواهد شد.

در روش FIT با استفاده از پانج بسیار ظریف فولیکول های مو به صورت تکبه تک برداشته می شوند. محل برداشت به صورت اسکارهای دایره ای بسیار کوچک درآمده که همانند روش FUT در زیر خواب موهای پشت سر مخفی می شوند ولی اگر فرد موهایش را از تَه بتراشد مشخص خواهند بود.

این سؤال همواره از سوی بیماران مطرح می شود که آیا لازم است موهایم را برای انجام کاشت مو کوتاه کنم؟

پاسخ این سؤال بستگی به روش کاشت مو دارد. برای انجام متدFIT کوتاه کردن تقریباً کامل موهای بیمار الزامی بوده و بدون تراشیدن کامل موها انجام FIT غیرممکن می باشد. در مورد روش FUT م یتوان موهای پشت سر را کاملاً کوتاه نکرده بلکه فقط نواری را که م یخواهیم برداشت کنیم با نمره چهار کوتاه کنیم که در این صورت حتی بلافاصله پس از اتمام عمل هم هیچکس متوجه برداشت نوار نخواهد شد. ولی در مورد قسمت کاشت بایستی این منطقه دارای موهای تقریباً کوتاه باشد (در حد نمره چهار) در غیر این صورت جاگذاری گراف تها در لاب هلای موهای بلند موجود در محل کاشت بسیار مشکل می باشد. از طرف دیگر وقتی که موها را در منطقه کاشت کوتاه نکنیم شستشوی محل کاشت پس از عمل خیلی سخت شده و بایستی بیمار احتیاط زیادی کند تا آسیبی به موهای کاشته شده وارد نشود.

حتما بخوانید
ال پی جی

به طورکلی نظر مؤلف کوتاه کردن کامل همه موهای سر با نمره چهار قبل از انجام کاشت مو می باشد البته همان طور که گفته شد این مطلب برای قسمت برداشت در پشت سر اجباری نبوده ولی در هر حال اگر انجام شود بهتر می باشد.

ب) مناطق کاشت مو
جلوی سر، منطقه بالای سر (قله سر) و منطقه پشت سر (وِرتکس) نواحی از پوست سر هستند که درگیر روند طاسی مردانه شده و می توان در آ نها کاشت مو انجام داد. منطقه جلوی سر خود شامل سه قسمت است:
خط موی جلوی سر، منطقه پشت خط موی جلوی سر تا قله سر و منطقه شقیقه ها.

مسائل در رابطه با کاشت مو در خط موی جلوی سر قبلاً توضیح داده شده است. بسیاری از افراد جوان و کم سال با ریزش مو در شقیق هها برای کاشت مو مراجعه کرده که به همان دلایلی که در قسمت های قبلی گفته شده است، این کار را زمانی می توان انجام داد که وضعیت ریزش موی فرد به یک حالت پایدار رسیده است یعنی 30 الی 35 سالگی و قبل از این سن کاشت مو در شقیقه ها گرچه انجام شدنی است ولی کار صحیحی نبوده و عاقلانه نمی باشد.

دوران نقاهت کاشت مو

کاشت مو جراحی سرپایی بوده و بدون بیهوشی عمومی انجام می گیرد. دوران نقاهت پس از انجام کاشت مو 3 الی 5 روز می باشد و معمولا طی حداکثر 10 روز فرد به حالت عادی زندگی خود باز میگردد. تقویت رشد موها پس از کاشت بسیار حائز اهمیت می باشد و توسط مزوتراپی و داروهای موضعی و یا لیزر انجام می شود.

در افرادی که به دلیل ژنتیک و هورمونی و یا افراد دچار کم پشتی مو، کاشت بهترین نتیجه را دارد. همچنین در افرادی که به دلیل سوختگی یا جراحی یا بیماری هایی مثل آلوپسی دچار کم مویی یا آسیب شده اند، نیز کاشت مو قابل انجام است.